onsdag 28. oktober 2009

Jeg har valgt ut to selvfotograferte bilder som jeg vil kommentere. Grunnen til at jeg fotograferte selv er absolutt ikke fordi jeg ser på meg selv som en god forograf, men mye fordi bilder vi finner på internett er lisensbelagt og ikke til fritt bruk. Åndsverksloven slår fast at det er eieren av bildet som har bestemmer bruken av det. § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19610512-002.html&dep=alle&emne=%c5ndsverkloven. Det har dessuten vært en ny fotoopplevelse for meg å skulle fotografere og ha virkemidlene i bakhodet underveis, og moralen er at man lærer så lenge man lever.







Det første bilde jeg vil kommentere er dette:


Dette bilde er tatt i Volda, og her hadde jeg linjer som hovedtanke bak fotograferingen. Veiene fremstår her som linjer som leder frem til motivet som her er de to trestammene. Trestammene står også plassert i midtpunktet av bildet. Grenene øverst samt trestammen langs ytterkanten kan fungere som en innramming av bildet.












Bilde nummer to er også fotografert i Volda. Her var det bruk av kontrast som var hovedfokuset mitt. En kan skape kontraster på forskjellige måter, her har jeg valgt å fotografere et gult blad som blir fremhevet av de grønne bladene rundt. Blikkfanget blir for meg det gule bladet.













På disse månebildene kommer kontrastene kanskje enda bedre frem Her er den hvite månen plassert på den store mørke himmelen, og det lyse blir blikkfanget.
På det nederste bildet ser det for meg ut som om lyset fra månen leder oss ned til gjennskinnet fra den.





















Litteratur:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar