onsdag 21. april 2010

Tilpasset opplæring

Som lærere er det vår oppgave å tilpasse undervisningen for alle elever. Min egen erfaring tilsier at vi er flinke til å tilpasse undervisningen for de svake elevene, men at de flinkeste ofte desverre kommer i andre rekke, og da gjerne med mer arbeid i stedet for utfordrende arbeid. Lærebøkene har ofte nettressurser som elevene kan bruke, og ellers så finnes det gode nettsider for elever som trenger en ekstra utfordring. I f.eks matematikk har matematikk.org sider som er ment til videregående skole, men som elever på ungdomsskolen også har tilgang til.

http://www.matematikk.org/_videregaende/index_videregaende.html

På samme måten har også norsk ressursider der elevene kan gå høyere opp i klasser for å finne utfordringer. Her er et av mange eksempler: http://www.skolenettet.no

I tiende klasse er "teknologi og design" pensum på skolen vår. Bridgebuilding.games er en side man kan gå inn og konstruere sin egen bro. Konstruksjonene er delt inn i 10 nivå, og du får en viss sum du kan "bygge" for. Når broen din er ferdig, kan du teste den ved å se om den holder dersom et tog kjører over den. Dett kan være en måte å fevne om elevene på, og de utfordrer seg selv ved hjelp av nivåene. Når det er sagt, synes jeg personlig at den versjonen jeg brukte inneholdt en del mangler, som for meg gjør at akkurat denne siden ikke frister til bruk. Da er kanskje denne siden, også anbefalt av en realist, mer egnet:

http://www.brothersoft.com/downloads/west-point-bridge-builder.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar