søndag 18. april 2010

Sosiale medier

Undersøkelser viser at tre av fire ungdommer er medlem av nettsamfunn, og 96 % av 16-19 åringene brukte internett i 2007 (http://vimeo.com).

Elevene arbeider mer og mer på det åpne nettet. Dette gir muligheter for å samarbeide, dele lenker og lenke seg sammen med andre sine tekster. Denne måten å arbeide på har etterhvert fått navnet web 2.0 eller «sosial web». Dersom sosial web blir brukt riktig kan den gi en merverdi i undervisningen.

Wikispaces er et verktøy der man kan bygge opp nettsteder med andre mennesker. Forskjellen fra de fleste typer skriftlige produkter som f.eks norsklærere var/er vant med, er tanken at flere skal jobbe med den samme teksten og utvikle den. Dersom man ser på læreplanen i norsk er samensatte tekster sentralt. Her kan elevene hyperlenke f.eks bilder, tekst og lyd og deretter dele produktet sitt med den de måtte ønske på nettet. I tillegg kan den som har skriverettigheter gå direkte inn på produktet og forandre/forbedre teksten. Dette er en ypperlig anledning til å utvikle en tekst sammen, og på den måten kan i elevene i fellesskap får mer utbytte faglig og aktivt ta del i læringsprosessen. Vi vet at en stor del av elevmassen vår er aktiv på nettet og kan der ha en uformell læring. Vi kan utnytte den interessen og bidra til en formell læring via nettet. Bruk av digitale verktøy kan da i seg selv gi en merverdi i undervisningen. I Wikispaces kan alle lage "rom" der de bestemmer hvem som skal ha skrive- og lese-tilgang, så derfor kan jeg som lærer opprette et rom for klassen min og ha full kontroll på hvem som deltar i rommet. (http://norskboka.no)

Der er et eget nettsted under wikispaces beregnet for skoler. Dersom man oppretter et eget rom fra denne siden, slipper man reklame. Det er også mulig å bli kvitt reklamen i komersiell sammenheng, men da må man også betale for å kunne bruke nettstedet. ( Høyland og Wølner,2007)

Lagt inn av Gro Anita Emblem kl. 04.34

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar